A világ jogrendszerei erőlködnek, hogy alkalmazkodjanak az intelligens szerződések, kriptovaluták, digitális eszközök és más fejlődő blokklánc-technológiák által megkönnyített tranzakciókhoz. Az egyik ilyen innováció – közismert nevén „Decentralizált autonóm szervezetek” vagy „DAO-k” – potenciálisan forradalmi mechanizmusokat kínál a résztvevők közötti irányítás és tranzakciók lebonyolítására.
Keith Ammon négy ciklusra megválasztott képviselő New Hampshire állam törvényhozásában. Bill Ardinger csaknem 40 éve gyakorolta az ügyvédi gyakorlatot az NH-ban, adózási és tranzakciós ügyekben képviselte a vállalkozásokat, és törekszik a politika javítására. Mindketten szolgáltak a New Hampshire kriptovaluták és digitális eszközök bizottsága.
New Hampshire törvényalkotáson gondolkodik (HB 645) új jogi személyekről szóló törvény elfogadása a DAO-k számára. Ez az alapvető jogi újítás, amelyet a 2022-es New Hampshire-i Cryptocurrencies and Digital Assets Bizottság (amelynek a szerzői dolgoztak) javasolta, nem „hátrányos” más jogi személyekre vonatkozó törvények, például a „korlátolt felelősségű társaságok” törvényei ellen. más államok megtették. Ehelyett a nyilvános nyilvántartásban szereplő DAO-k jogi státuszának új formáját javasolja, beleértve a vállalat jogi személyiségének és korlátozott felelősségének biztosítását a résztvevők számára.
Hagyományos központosított jogi személyek és valódi DAO-k
Hagyományosan a jogi személyek, mint például a vállalatok, úgy működnek, hogy a döntéshozatali jogkört sokrétűbb résztvevőről (pl. részvényesekről) átruházzák a szervezeti műveleteket meghatározó és végrehajtó központosított végrehajtó hatóságokra (pl. tisztviselőkre vagy ügynökökre).
A DAO-k más megközelítést kínálnak. a közösség által delegált cselekvések e hagyományosabb formáitól. A DAO-k olyan vállalkozások, amelyek lehetővé teszik a résztvevők sokféle csoportja számára, hogy egy nyilvános blokkláncon végrehajtott szoftverkód szerint koordinált egységként bonyolítsák le a tranzakciókat (pl. intelligens szerződések), anélkül, hogy az igazgatósághoz, tisztségviselőkhöz vagy más központosított vezetőkhöz delegálásra lenne szükség. Az elosztott irányítás révén jóváhagyott műveletek automatikusan („autonóm”) végrehajthatók a kód által, anélkül, hogy a központosított vezetők további végrehajtó intézkedést tennének.
Míg egyes DAO-k a fejlesztők vagy résztvevők korlátozott csoportjának ellenőrzése alatt állnak, és továbbra is a központosított vezetőknek delegált felhatalmazás hagyományos modelljére támaszkodnak, más, valóban decentralizált autonóm szervezetek potenciálisan forradalmi újítást jelentenek az irányítási és gazdasági döntések meghozatalában. A rugalmasság, átláthatóság, auditálhatóság és biztonság egyedi jellemzőivel rendelkező blokklánc-technológia bevethető arra, hogy a közös értékekkel rendelkező, sokféle embercsoportot képessé tegye közös célok elérésére az internet világméretű skáláján. Még mindig a fejlődés legkorábbi szakaszában vagyunk annak a lehetőségnek a tekintetében, hogy a széles körben elterjedt DAO-k hatással lehetnek társadalmainkra és gazdaságainkra.
A HB 645 kifejezetten ezt a „valódi” DAO-modellt kívánja népszerűsíteni, és az új vállalati formát csak azokra a DAO-kra korlátozza, amelyek megfelelnek a diverzifikáció és az átláthatóság szabványainak.
Bizonytalan jogi státusz a DAO résztvevők számára
Miközben a DAO-k technikai újításai folytatódnak, a jogrendszer továbbra is a hagyományos központosított entitások világában marad. A DAO-kra vonatkozó megfelelő jogi szabályok hiánya bizonytalanságot és kockázatot teremt, ami gátolja az innovációt, és aláássa a DAO-k azon képességét, hogy a hagyományos világban működjenek.
A legjelentősebb jogi kockázat az, hogy a DAO fejlesztői, adminisztrátorai és résztvevői egyetemleges felelősséggel tartoznak a DAO által okozott veszteségekért. Ezzel szemben a vállalatok (és más jogi személyek) részvényesei „korlátozott felelősséget élveznek”. Ez azt jelenti, hogy ha egy vállalati részvényes 100 dollárt fektet be, akkor a részvényes (a legtöbb esetben) csak a befektetés elvesztésének van kitéve a vállalati tevékenységek miatt, és a részvényes többi vagyona védelemben részesül. Ez a részvényesek korlátolt felelőssége, amelyet New York állam 1811-ben fogadott el először általános társaságok számára, jogi újítás, amely a mai nyugati gazdaságokat hajtotta végre.
A résztvevő nem DAO eszközeire vonatkozó kockázat nem tudományos. 2022 szeptemberében a A CFTC végrehajtási lépéseket tett az Ooki DAO-val szemben, a DAO-t egy jogi személyiséggel nem rendelkező egyesülethez hasonlóként kezelve, és kijelentve, hogy az aktív tagok egyetemlegesen felelősek a DAO összes kötelezettségéért, kötelezettségéért és tartozásaiért. A korlátozott felelősség hiánya a DAO-technológiák robusztus fejlődésének haláltusa.
Egy másik jogbizonytalanság a DAO-k számára, hogy nem ismerik el a hagyományos világban tranzakciókat lebonyolító „jogi személyként”. A társaság tulajdonában lehet vagyonnak, pert indíthat saját minőségében egy szerződés végrehajtása érdekében, és perelhető, ha törvényt vagy szerződést sért. A jelenlegi törvények értelmében a DAO-k nem rendelkeznek hasonló jogi egyértelműséggel. Ha egy DAO tranzakciókat folytat, előfordulhat, hogy nem tudja érvényesíteni jogait bíróság előtt vagy szabályozó hatóság előtt.
A DAO-k esetében egyéb jogi bizonytalanságok is fennállnak (például értékpapírok, trösztellenességek, adók). A koncepcionális kiindulópontnak azonban egy olyan jogi keret létrehozásának kell lennie, amely elismeri a DAO-kat jogi személyként, és korlátozott felelősséget biztosít a résztvevői számára.
New Hampshire válasza: HB 645
Amint az az NH Bizottság végleges jelentésében szerepel, New Hampshire vezető szerepet kíván vállalni a DAO-k jogi státuszát szabályozó szilárd és rugalmas szabályok kialakításában. A Bizottság ajánlását követően Ammon képviselő benyújtotta a House 645. számú törvényjavaslatát, amely létrehozza a „New Hampshire-i decentralizált szervezetről szóló törvényt”. Az NH DAO törvény a bejegyzett NH DAO-t külön jogi személyként ismerné el, és korlátozott felelősségi védelmet biztosítana fejlesztőinek, résztvevőinek, rendszergazdáinak és jogi képviselőinek.
Először 2023-ban vezették be, a HB 645 kezdeti verziója megvalósította a COALA modelltörvény. Ez a választás azt a szándékot jelezte, hogy egy teljesen új jogi személyt hozzanak létre, amely tükrözi a DAO-k egyedi jellemzőit, szemben azzal, hogy egy meglévő megközelítést próbálnak zsűrizni a hagyományosan központosított entitások számára (ahogyan más államok tették az LLC alapszabályának kiterjesztésével a DAO-kra). A Ház Kereskedelmi Bizottsága javasolta a törvényjavaslat módosítását, amely néhány hagyományosabb jogi személyre vonatkozó rendelkezést (például a névre és a bejegyzett ügynökre vonatkozó követelményeket) fogad el, miközben megőrzi a COALA-modell kreatív, „DAO-egyedi” vonatkozásait. 2024. február 6-án a teljes Ház 340:33 arányban megszavazta a módosított törvényjavaslatot. A Szenátus most felülvizsgálja a törvényjavaslatot, és április folyamán meghallgatja a szenátus kereskedelmi bizottságát.
A törvényjavaslat legfontosabb szempontjai
Bár a törvényjavaslat részletes leírása túlmutat e cikk keretein, a következő kiemelések elengedhetetlenek:
(1) Jogi személy és korlátozott felelősség. Amint megjegyeztük, a törvény elismerné a jogi személyiséget, és korlátozott felelősséget biztosítana az NH DAO nyilvános nyilvántartásában szereplő NH DAO-k számára.
(2) Nyilvános NH DOA Nyilvántartás. A törvény előírná az államtitkár számára, hogy létrehozza és felügyelje az NH DAO-k nyilvántartását, amely megfelel bizonyos „listára helyezési” követelményeknek. A törvény arra utasítja az államtitkárt, hogy alkalmazzon képzett nyilvántartó adminisztrátort, és utasítja az adminisztrátort, hogy tegyen meg ésszerű erőfeszítéseket a nyilvántartó blokklánc-rendszerként való fenntartása érdekében.
(3) Nyilvántartási listára vonatkozó követelmények. A törvény értelmében az NH DAO-nak 11 „tőzsdei” követelménynek kell megfelelnie. Ezek közé tartozik az engedély nélküli blokkláncon való telepítés, a nyílt forráskódú szoftverek használata, a nyilvános, egyszerű nyelvezetű szabályzat, amely pontosan tükrözi az NH DAO-t szabályozó szoftverkód szabályait, a minőségbiztosítási tesztelés bizonyítéka, valamint a decentralizált hálózatok és irányítás.
(4) Ügynökök felhatalmazása. A törvény kifejezetten elismerné az „adminisztrátorok”, „fejlesztők”, „résztvevők” és „jogi képviselők” jogi pozícióit, felhatalmazva az NH DAO-t, hogy kijelöljön ilyen személyeket az NH DAO nevében a láncon kívüli funkciók és műveletek elvégzésére.
(5) Kormányzás és gazdasági jogok. A törvény előírná, hogy az NH DAO szabályzata határozza meg a résztvevők irányítási, valamint gazdasági jogainak és kötelezettségeinek meghatározására vonatkozó szabályokat. Míg az alapszabálynak foglalkoznia kell az ilyen anyagi jogokkal, a törvény hangsúlyozza, hogy politikája az, hogy maximálisan érvényesítse a szerződési szabadság elvét, és elismerje, hogy a résztvevők jogait az irányadó szoftverkód határozza meg (a „kódex szándéka a törvény ”).
(6) Kártalanítási és lemondási jogok. Más jogi személyeket létrehozó törvényekhez hasonlóan a törvény kifejezetten felhatalmazza az NH DAO-kat a résztvevők, adminisztrátorok és más személyek kártalanítására és felelősségének korlátozására.
(7) Rugalmasság. A COALA-modell megközelítését követve a törvény jelentős változékonyságot és rugalmasságot tesz lehetővé az egyes NH DAO-k szerkezetében. A nyilvános nyilvántartási megközelítés arra törekszik, hogy kihasználja a DAO-k nyilvános, nyílt forráskódú jellegét, és elkerülje a hagyományos jogi személyekre jellemző nyilvántartási követelményeket.
New Hampshire mottója: „Élj szabadon vagy halj meg” a függetlenséget, a szabadságot és az egyéni jogokat ünnepli. Államunk megérdemelt hírnevet szerzett arról, hogy rugalmas és modern jogrendszerrel támogatja az innovátorokat és vállalkozókat. Azáltal, hogy megalapozott törvényekkel vonzza a sikeres alkotókat, New Hampshire továbbra is változatos gazdasági növekedést élvez, amely polgáraink és közösségeik javát szolgálja. A New Hampshire-i 2022-es bizottság ajánlásaival összhangban a törvényhozás jelentős előrelépést tesz a kifejezetten a DAO-k számára kialakított egyedi jogi személy statútum elfogadása terén.
A szerzők arra biztatják az olvasókat, hogy járuljanak hozzá ehhez a létfontosságú erőfeszítéshez, hogy olyan jogi újításokat vigyenek életbe, amelyek támogatják e kritikus blokklánc technológia további fejlődését és növekedését.